Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

Brugse binnenstad straks fietszone?

Brugse binnenstad straks fietszone?

Nieuws
26/10/2020

SP.A Brugge pleit al jaren voor een ruime fietszone in de Brugse binnenstad en nu wil ook oppositiepartij N-VA een kleine fietszone binnen de historische stadskern. "Brugge is natuurlijk een historische stad," zegt Maaike De Vreese (N-VA), "een middeleeuwse stad die bestaat uit een wirwar van kleine straatjes die niet aangepast is aan het drukke verkeer. Dus daar moeten we bekijken hoe we daarmee omgaan. Voor ons moet de fietszone zich beperken tot de historische stadskern."

"Ik heb nu de indruk dat iedereen het wil doen en dan is mijn standpunt: laten we maar beginnen met een klein deeltje van het ei van Brugge," zegt Annick Lambrecht van sp.a. "Niet alle straten, en niet de hele binnenstad maar een kleine kern van Brugge rondom de markt. Dat kan dan kan later uitgebreid worden."

Referendum?

Naast SP.A zit ook Open VLD in de meerderheid. Ook zij keuren het idee niet af maar willen de stem van de Bruggeling horen via een enquête of referendum. "Ik denk dat dat een goede zaak zou zijn als iedereen zich daarover uitspreekt," zegt Mercedes Van Volcem daarover.  "Ik ben ook bereid om mij bij de uitspraak neer te leggen maar ik wil geen polemiek tussen de fietser en de auto. Ik wil fietsvriendelijkheid en liever nu dan binnen twee jaar." 

Oppositiepartij Groen wil naast de fietszone dan ook nog een verkeersluwe zone in de binnenstad. Met bijvoorbeeld paaltjes die in de grond kunnen wegzinken. "We zien op heel veel plaatsen in Vlaanderen dat dit al kan, ook in het buitenland," weet Andries Neirynck van Groen. "In heel veel steden is dat de gewoonste zaak: wij willen dat ook heel graag in Brugge gerealiseerd zien."

"Vlaams Belang is geen grote voorstander van een fietszone", weet Brugs gemeenteraadslid Stefaan Sintobin. "Wij vrezen dat een fietszone op termijn kan leiden tot een verkeersvrij binnenstad."

Vanavond gemeenteraad

De dialoog gaat vanavond alvast verder op de Brugse gemeenteraad. Volgens de burgemeester moet de bevoegde Federale Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) de wetgeving eerst wijzigen voor er een fietszone in Brugge kan komen. Er is een ministerieel besluit nodig dat toelaat dat er een fietszone gecreëerd wordt in een ruimte waar al twee andere zones zijn.

Burgemeester De fauw: "In Brugge gaat het om zone 'verboden toegang voor vrachtwagens van meer dan 3,5 ton' en zone 'betalend parkeren' en dan mag je geen derde zone toevoegen, met uitzondering van zone 30 en een lage emissiezone. Daar kan de cumul wel. Voor een fietszone kan dit niet. Dus daar moet de minister een klein beetje meewerken en zorgen dat het wettelijk kan. En dan kan er discussie ontstaan: moet dit nu in de volledige binnenstad of in een beperkte zone?"