Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

Nieuw plan versterkt openbaar vervoer in en rond Oostende

Nieuw plan versterkt openbaar vervoer in en rond Oostende

Nieuws
19/10/2020

Dat plan maakte de stad samen met de omliggende gemeenten op.  Haltes worden frequenter bediend, er komen meer avondbussen en op veel trajecten worden de reistijden verkort. "Dit plan is een flinke stap voorwaarts voor Oostende. Het openbaar vervoer zal aantrekkelijker worden en dat betekent minder fileleed en meer verkeersveiligheid", zegt schepen Björn Anseeuw.

Waar de avondlijnen nu eenmaal per uur rijden, komt de bus op verschillende lijnen voortaan elk halfuur langs. Bovendien komt de bus ook ’s avonds langs op plaatsen waar er vandaag nog geen avondbediening is. Dat is bijvoorbeeld zo op de Gistelsesteenweg. Ook het aanbod van en naar Oostende, bijvoorbeeld van en naar Gistel en Oudenburg, wordt uitgebreid.

Ook de reistijden op verschillende trajecten verkorten gevoelig. “We doen dat op twee manieren. In Oostende is het vandaag zo dat als je wil wisselen van lijn, je nagenoeg altijd eerst naar het station moet", legt Björn Anseeuw uit. In de toekomst wordt dat anders. Zo zal je bijvoorbeeld ook op de Torhoutsesteenweg van bus kunnen wisselen om zo vanuit Stene rechtstreeks naar Mariakerke te reizen. De lijnen naar de Vuurtorenwijk en naar Bredene halen we dan weer uit elkaar, zodat de reistijd naar de Vuurtorenwijk en naar Bredene een flink stuk korter wordt dan vandaag".

Vervoer op maat

Nieuwe en toekomstige ontwikkelingen worden nu al opgenomen in het openbaar vervoersplan. Zowel het nieuwe Crematorium als Ostend Science Park in de achterhaven zullen worden bediend door middel van Vervoer op Maat. De mobiliteitscentrale helpt mensen dan bij het plannen van hun verplaatsing. Dat kan via een taxi zijn, maar deelfietsen komen hiervoor evengoed in aanmerking.

Vlaanderen is opgedeeld in 15 vervoersregio’s. Binnen een vervoersregio werken steden en gemeenten samen om een toekomstgerichte mobiliteitsvisie uit te werken. Zo werkt Oostende samen met Koksijde, Nieuwpoort, Middelkerke, Bredene, De Haan, Oudenburg, Gistel en Ichtegem aan een regionaal mobiliteitsplan. Het regionale mobiliteitsplan moet klaar zijn in december 2021.

Auteurs: 
Redactie