Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

Opnames

Opnames

Eens het nieuwsanker geschminkt is en de juiste kledij heeft aangetrokken, zijn we klaar voor de opnames.

Elke weekdag maken we twee nieuwsuitzendingen: één opname voor Focus en één opname voor WTV. De eerste nieuwsuitzending nemen we op rond 17u30. Hier spreken we van live on tape. We nemen de uitzending op en kunnen er in principe nog iets aan veranderen, maar we doen wel alsof het live is. Om 18u volgt dan de live opname van de andere nieuwsuitzending. Welke uitzending we eerst opnemen en welke we live brengen, wordt bepaald door het tijdstip waarop nieuws voor de ene of de ander zender nog binnen sijpelt. Gebeurt er last minute iets in het WTV gebied dan gaan we eerst het Focus nieuws opnemen. Zo kunnen onze journalisten nog wat langer doorwerken aan het WTV nieuws. Omdat alles digitaal wordt gemaakt, zijn onze deadlines heel kort. We kunnen tot 5 minuten voor opnames van de live uitzending aan onze reportages werken.

Het nieuws op Focus is niet hetzelfde als op WTV. Sommige nieuwsitems worden maar in één zendgebied uitgezonden. Of we variëren qua volgorde. Een hoofdpunt in WTV-gebied is immers niet altijd het belangrijkste item voor de Focus-kijker.

Tijdens de opnames zijn er maar twee mensen aanwezig in de studio: het nieuwsanker en een cameraman (of –vrouw). Via een oortje staan zij in contact met de eindregie want van daaruit worden de opnames geleid. In de eindregie zijn drie mensen aanwezig: de regisseur, de klankman en de eindredacteur.

De eindredacteur volgt het nieuws met een kritische blik en zorgt ervoor dat er geen inhoudelijke fouten worden gemaakt. Zo controleert hij of de juiste reportages worden uitgezonden, checkt hij of er nergens tikfouten worden gemaakt in beeld en luistert hij goed naar wat het nieuwsanker vertelt.

De klankman is verantwoordelijk voor het geluid. Tijdens de nieuwsuitzending zijn er twee soorten geluid: de klank van het nieuwsanker in de studio en het geluid van de reportages. De klankman moet er voor zorgen dat het geluid in jullie huiskamer steeds gelijk is. Zo mag er geen verschil zijn tussen een reportage op een voetbalwedstrijd met veel achtergrondgeluid, een reportage in een museum, waar het er wat stiller aan toe gaat en de stem van het nieuwsanker in de studio.

Tot slot is er nog een belangrijke taak weggelegd voor de regisseur. Vanaf 16u is hij aanwezig om alle reportages, gemaakt door de journalisten, te controleren. Tijdens de opnames staat hij in nauw contact met de cameraman in de studio. Waar de cameraman zorgt voor de juiste cadrage – een mooie uitsnede van het beeld in de studio – gaat de regisseur effectief op de knoppen gaan drukken om het beeld te registreren. De regisseur bepaalt ook de camerastandpunten en zorgt ervoor dat de juiste reportages op antenne gaan.

Het nieuwsanker in de studio moet dus goed luisteren naar de instructies van de regisseur. Hij bepaalt of het nieuwsanker in camera 1 of camera 2 kijkt. Bovendien hebben ze zelf de belangrijke taak om elke reportage goed in te leiden. Gelukkig hoeven ze de teksten niet uit het hoofd te kennen. De camera’s in onze studio zijn uitgerust met een autocue-systeem. Eenvoudig gezegd is dat een computer die onder de lens hangt. Op het scherm van de computer komt de tekst die het nieuwsanker moet voorlezen. Voor de lens van de camera zit een half doorlaatbare spiegel. Het nieuwsanker kan door de spiegel in de camera kijken en via de spiegel naar het computerscherm (met de tekst in spiegelbeeld). De camera zelf neemt de geprojecteerde tekst niet waar. Het nieuwsanker kan de snelheid van de tekst bepalen door een pedaal aan de voeten. Toch heeft het nieuwsanker steeds de tekst op papier bij zich, voor het geval de autocue uitvalt. Bovendien zal het nieuwsanker tijdens het uitzenden van de reportage nog snel even de tekst nalezen, om die daarna foutloos te brengen in de nieuwsuitzending.